I denne debatten så skal kreativitet og fornuft frem i søkelyset. Jeg håper dere deltar i debatten for dette er viktig for faget vårt!
Det er vel ingen gitt fasit for dette, men det er viktig og være beviste på det.
Inspirasjon.
I dette innlegget vil jeg trigge en litt annen form for inspirasjon. For hva er vel egentlig inspirasjon? en spire? et frø til egnene tanker? Kanskje det er derfor vi tegner, maler, danser, synger og lager forskjellige ting. Fordi vi for lenge lenge siden ble inspirert av naturen selv. Vi blir jo fortsatt inspirert av naturen, men nå har vi så mange inntrykk fra før av. Forestill deg en kreativ huleboer med bare en ide. F.eks., en rett strek. Så neste dag kommer en annen huleboernabo og tegner en bøyd strek ut av det han ser. Nestemann kobler dem sammen til en sirkel. ja.. Det er ikke umulig at det var sånn det startet. For hvor kommer egentlig kreativitet fra?
Kreativitet og fornuft.
Er det kreativitet som skiller oss fra alle andre arter på jorden? Er det kreativitet som har gjort oss mennesker slik som vi er? Er det kreativitet som får oss til og forstå, tenke fremover. Er det kreativitet som forteller oss at vi er i ferd med og bryte ned alle av jordklodens funksjoner?
Eller er det fornuften?
Kan man egentlig blande fornuft og kreativitet, jeg ville svart ja, men hva ville resultatet blitt? Fornuft er jo bygd opp av innlærte regler og rammer. Kreativitet bør jo for all del holdes utenfor alt som har med regelverk og gjøre. Kreativitet slik de store kunstnerne i historien så på det var å klare og få ut sin "syke" personlighet, se på Pablo Picasso foreksempel, han tegnet resultatet av verden han så gjennom hans sinn. Han hadde jo tydeligvis splittet personlighet og var til tider veldig deprimert. Men hvis han hadde malt med fornuften så hadde jo bildet han malte blitt mer likt det han så, og ikke det han oppfattet.
kreativitet som et resultat.
Nå til dags har folk flest blitt bortskjemte på kreativitet. Alt skal være så bra gjort og alt skal lyse av helråe ideer. Det er bra det, men tenker noen på arbeidet i prosessen som ligger bak?
Jeg mener man ikke skal misbruke ordet kreativ. Det kan skade faget vårt!
Hvis kreativ blir forbundet bare med det som er kulest, eller best så dør jeg litt innvendig. Resultatet er et slags vindu som viser de kreative ideene fra prosessen.
Jeg quoter et innlegg fra Tore Woll, kreativ leder i McCann
Jeg mener at vi må åpne opp og ikke alltid definere reklame som et kanalvalg, og kreativitet som dramatisering i den kanalen. Et godt eksempel er Hyundai Assurancejobben fra Goodby, Siverstein and Partners. Selve reklamefilmen er ikke dramatisert på en ny og original måte, men den originale ideen fra byrået var å gi folk mulighet til å levere tilbake bilen hvis man mistet jobben i løpet av et år. Den ideen er, for meg, helt fantastisk. Mange vil sikkert si at det ikke er en kreativ reklamefilm, men da misbruker man begrepet "kreativ". Fordi det ligger helt fantastisk kreativitet bak som løser et reelt problem. Filmen er bare det som synliggjør ideen, selv om dramatiseringen ikke er nytenkende. I det tilfellet så har byrået brukt kreative krefter på å redde tusenvis av arbeidsplasser. Men den kunne aldri vunnet i Gullblyanten, fordi den ikke har et hjem der, og ville aldri kunne blitt til en inspirasjonskilde for andre å strekke seg etter.
Litt av problemet der er at mange, også bransjefolk, ofte snakker om sånne jobber som lite kreative, fordi selve filmgrepet er lite spennende. Og jo oftere kreativtet blir fobundet med en original dramatisering, jo lettere er det for våre kunder å be om "noe litt mindre kreativt." Fordi kreativteten ikke har noen verdi utover sin egen fortreffelighet
Det er faktisk mange reklamebyråer som sliter med dette i dag. Det er liksom blitt kundens ord, jeg vil, eller jeg vil ikke ha noe så kreativt. Men kunden kan jo bare drite i og si noe sånt, fordi det er det kreative som gjør resultatet til det det er. Du, unnskyld, men jeg trenger bare ett halvt resultat....
wikipedia
Kreativitet er skapende evne eller virksomhet, det vil si oppfinnsomhet, idérikdom og det å lage eller finne på noe nytt. Kreativitet er forbundet med evnen til å fantasere, forestille seg og utvikle nye ideer, i følge Erik Lerdahl (2007). Kreativitet er avgjørende for å løse problemer og utfordringer innen alle fag og i alle situasjoner og for å skape forandring og fornyelse. Kreativitet blir særlig forbundet med oppfinnelser og vitenskap, kunst og håndverk, men også næringsliv og markedsføring der utøverne gjennom fantasi og forestillingsevne tenker annerledes og nytt, skaper noe originalt eller setter noe kjent sammen på nye måter. Den mentale prosessen bak kreativitet er komplisert, og det er ingen entydige forklaringsmodeller eller definisjoner. Kreativitet kan være en medfødt egenskap, men kan også læres, utøves og trenes opp gjennom riktig holdning og praktiske teknikker og metoder (Lerdahl 2007). Det fins derfor en rekke kurs og bøker for å lære bort kreativitet.
Kreative mennesker har en særlig sans for lek, ideer og fantasi. De arbeider ofte selvstendig og fritt og er ikke like regelstyrt som mer konservative mennesker. Kreative personer har en økt følsomhet for alle typer inntrykk og innfall, og statistikk viser at de som gruppe kan være litt mer utsatt for bekymringer og psykiske lidelser enn det som er vanlig i befolkninga ellers.
Kreative mennesker har en særlig sans for lek, ideer og fantasi. De arbeider ofte selvstendig og fritt og er ikke like regelstyrt som mer konservative mennesker. Kreative personer har en økt følsomhet for alle typer inntrykk og innfall, og statistikk viser at de som gruppe kan være litt mer utsatt for bekymringer og psykiske lidelser enn det som er vanlig i befolkninga ellers.